Čo je logo a prečo je okolo neho toľko vedy?

Zistite, prečo dá tvorba dobrého loga zabrať , čo máte čakať od vášho grafika a ako môže logo pomôcť vášmu biznisu.

Logo je taký ten obrázok pri názve firmy. Jednoduchá a trestuhodne neodborná definícia, no v podstate pravdivá. Logo je vizuálna skratka, ktorej cieľom je upozorniť na produkt alebo spoločnosť. Logo je však súčasťou ‘niečoho väčšieho’, poďme preto po poriadku.

Logo

Na úvod trocha histórie. Prvé grafické ‘logá’ začali v stredoveku používať rytieri. Podľa erbu na štíte ľudia rytiera spoznali, aj keď mu pre výstroj nebolo vidno tvár. Aby to bolo možné, erb musel byť originálny, zapamätateľný a graficky vyjadrovať príbeh alebo cnosti majiteľa. A dnešné dobré logo má mať presne tieto vlastnosti. Prečo? Aby zarábalo. Ako? Zvýhodní vás pred konkurenciou. To, že logo ľudia ľahko spoznajú, osloví ich a zapamätajú si ho, pomáha postupne budovať dôveru vo vašu značku a o to predsa v biznise ide.

Dobrým príkladom z našej dielne je logo pre očnú lekárku Barbaru Rasse. Pôvodne chcela mať v logu tradičný symbol oka. Predstavili sme jej však hravý koncept, ktorý si hneď obľúbila. Tvorba loga je peknou spoluprácou klienta a grafika, ktorého úlohou nie je nakresliť obrázok na želanie, ale najmä priniesť originalitu spojenú s vizuálnou kvalitou.

Na čo teda dať pozor:

  • originalita – nenapodobňujte konkurenciu, ste predsa lepší
  • jednoduchosť – neprekombinujte grafiku, nikto ju nebude lúštiť
  • univerzálnosť – ak sa vaše logo nedá vytlačiť len čiernou farbou, nie je dobré
  • pointa – dobré logo musí mať svoj príbeh, skrytý zmysel

Čomu sa vyhnúť:

  • nevhodné formáty – ak máte logo len v .jpg, niečo nie je v poriadku
  • nekoncepčnosť – logo bez vizuálnej identity je ako auto bez kolies, čítajte ďalej

Identita

Vytvorením loga sa práca nekončí (alebo by sa nemala). Logo samotné bude používané na mnohých miestach, v rôznych veľkostiach, farbách, bez textu, na vizitke aj na firemnom webe. Môže z toho vzniknúť škaredá vizuálna kaša, ktorá váš biznis, napriek novému logu, odprezentuje v nelichotivom svetle. Aby sa to nestalo, je potrebné vymyslieť pravidlá. Na to slúži dizajnmanuál vizuálnej identity. Musí poňať všetky pravdepodobné situácie použitia loga, od vizitky až po firemné autá. Často pridáva ďalšie prvky ako písma, textúry alebo ikony, ktoré pomáhajú budovať jednotný vizuál značky. Slúži tiež ako návod pre ďalších ľudí, ktorí budú s logom pracovať.

V portfóliu máme niekoľko pekných projektov vizuálnych identít, napríklad identitu vinára, drevárskej spoločnosti alebo štúdia krásy.

Takže prečo mať k logu aj vizuálnu identitu:

  • budete cool – vaša firma bude mať štýl, ktorý každý spozná
  • je to dôveryhodné – keď je na vizitke Comic Sans je to trochu faux pas
  • šetrí to čas – všetky potrebné tlačoviny sú už predpripravené
  • je to krásne

Ako na to:

  • prispôsobte manuál vašim potrebám, neplaťte za rozsah, ktorý nevyužijete
  • porozmýšľajte s grafikom, kde všade by sa vizuálna identita mohla u vás uplatniť
  • myslite ekonomicky, neónové logo možno vyzerá dobre, ale keď ostane len na papieri, nepomôže vám
  • dodržujte manuál, časom to určite oceníte

Ako ste na tom vy?

Potrebujete teda logo? Nešetrite na ňom, dobré logo je investícia, ktorá sa mnohonásobne vráti. Pomôžte grafikovi spoznať vaše podnikanie a pripraviť vám riešenie na mieru. Nie je tiež pravidlom, že vaše logo treba za každú cenu meniť. Niekedy stačí citlivý redizajn. Všimli ste si, že H&M nedávno zmenilo logo? Nie? To je možné, pretože išlo ‘len’ o úpravy smerom k lepšej estetike a použiteľnosti, no rozpoznateľnoť tým neutrpela. Aj graficky menej vydarené logá sa rokmi používania už stali dobre rozpoznateľnými a bolo by chybou celkom ich meniť.

Ak si neviete rady, ozvite sa nám a porozprávame sa o najlepšom riešení pre vaše logo.


-----

Prečítajte si tiež:

Prečo (re)dizajn webu nie je len o kráse?
Ako si vybrať riešenie pre menšiu web stránku?